در این مقاله نحوه ورود کمپانی بمباردیه به صنعت هوانوردی را روایت کرده ایم.هواپیمایی پارس در ناوگان خود از هواپیماهای ساخت این کمپانی بهره میبرد
در سال 1986 بمباردیه با خرید شرک کانادیرکه تولید کننده بیزینس جت های چلنجر و هواپیمای آتش نشان آبی- خاکی سی ال 215 بود، راه خود را به آسمان باز کرد
با ورود بمباردیه، استاندارد جت های چلنجر به نحوی ارتقاع یافت که مدل های اخیر آن همچون چلنجر 350 و 650 با تکیه به طراحی منحصر به فرد داخلی و همچنین کاهش هزینه های عملیاتی رتبه برتر فروش جهانی را در حوزه جت های تجاری نصیب خود نموده اند.
هواپیمای 415 آتش نشان این شرکت که در سال 1994 در بازطراحی مدل سی ال -215 ساخته شد، کمکاکان به عنوان یکی از کارآمدترین هواپیماهای آتش نشان آبی- خاکی که منحصرا دارای قابلیت گشت زنی دریایی – عملیات نجات و حمل و نقل پرسنل نیز می باشد در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرد.
در سال 1989با بهره گیری از یک تیم برجسته مهندسی هوایی، بمباردیه پروژه هواپیماهای جت منطقه ای 50 نفره را با هدف اتصال شهرهای کوچک به مراکز محوری پروازی آغاز نمود این پروژه تحت عنوان پروژه جتهای منظقه ای در سال 1992با معرفی سری آر جی 200 و100 به تایید رسید
ورود به بازار هواپیماهای جت شخصی
در سال 1990 بمباردبه با خرید شرکت سوئیسی- آمریکایی لیر جت به بازار هواپیماهای جت شخصی قدم نهاد. مهندسین بمباردیه با بازآفرینی و تکامل مدل پایه این شرکت، هواپیمای شاخص لیر جت-60را به بازار ارائه نمودند که در مدت کوتاهی تبدیل به پرفروش ترین هواپیما در کلاس خود گردید.
هم اکنون هواپیماهای خانواده لیر جت نظیر لیرجت 75و85 با تکیه بر مزایایی همچون طراحی مدرن داخلی – نسل جدید سیستم های مدیریت کابین - عملکرد برتر و هزینه های عملیاتی پایین تر به عنوان یکی از پرفروش ترین هواپیماهایجت شخصی در جهان محسوب می گردند.
ورود به بازار هواپیماهای توربو پراب(ملخی) و ارائه شاهکار مهندسی
در سال 1992 بمباردیه با تملک بویینگ د هاویلند که تولید کننده هواپیماهای توربوپراپ مشهور دش-8 بود،به تنها تولید کننده هواپیماهای منطقه ای تبدیل شدکه قادر به تامین هم زمان نیازهای بازار در حوزه هواپیماهای جت و توربوپراپ (ملخی)50 نفره منطقه ای در سطح بین المللی بود. بعدها کمپانی با ارائه سیستم خلاقانه کاهش صدا توانست هواپیماهای توربوپراپ خود را به نحوی طراحی کندکه تقریبا صدایی کمتر از هواپیماهای جت داشتند.و به همین مناسبت نام این سری از هواپیماها به کیو که اختصار کلمه کوایت (ساکت) بود تغییر یافت.
هواپیماهای سری گلوبال : جواهری بر تاج بمباردیه
در سال 1993 ، بمباردیه تصمیم خود در مورد توسعه جتهای تجاری کاملاً جدید در رده فرا دور پرواز با دو ویژگی مهم راحتی و توانایی پرواز بدون توقف در مسیرهای طولانی همچون مسیر هوایی 5604 ناتیکال مایلی مونترئال به توکیو را اعلام نمود. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 1996 انجام داد و در سال 1999 وارد چرخه خدمات رسانی شد.
هواپیماهای سری گلوبا استانداردهای جدیدی را در زمینه در طراحی و ساخت بیزینس جت های دور پرواز بنا نهادند به نحوی که در کنار راحتی کابین و تواناییهای عملیاتی مختلف، عنوان سریعترین هواپیماهای جت تجاری دور پرواز جهان را نیز به خود اختصاص دادند.
هواپیمایی برای آینده
با توجه به چشم انداز نیازهای صنعت هوانوردی در 25 ساله دوم قرن 21، بمباردیه در سال 2008 برنامه طراحی و ساخت هواپیماهای جت باریک پیکر 100 تا 150 نفره با پنج صندلی در هر ردیف را تحت عنوان سری C آغاز نمود. توجه به شاخصه های عملیاتی ، کارکرد اقتصادی ،ملاحضات زیست محیطی و توجه به نیاز مسافران در طول پرواز منجر به ساخت و ارائه یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای تجاری به بازار گردیدکه اولین پرواز آن در سال 2013 صورت پذیرفت.
عملکرد سری سی آنچنان فوق العاده بود که از همان ابتدا توجه کمپانی های بزرگی چون بویینگ و ایرباس را به خود جلب نمود. ولیکن نهایتاً این کمپانی ایرباس بود که در سال ۲۰۱۷ توانست طی توافق با کمپانی بمباردیه به شراکت 51 درصدی بااین شرکت در بخش هواپیماهای سری سی دست یابد و با برندینگ مجدد، این سری از هواپیما ها را تحت عنوان ایرباس 220 به بازار ارائه نماید.